Highway 1 & besök hos en kursare

Onsdag 22/6 och torsdag 23/6

Nu var det dags att lämna San Francisco och fortsätta söderut längs Highway 1, en väg som går precis vid kusten långa sträckor. Nån timme söder om SF kommer man fram till kusten och det är riktigt vackert med klippor, stup och små stränder. Man kör verkligen uppe på klippsidorna & vägen slingrar sig fram längs med bergen & på broar mellan. Tyvärr var det molnigt större delen av dagen men det var fint ändå.

På vissa sträckor kunde man se att det har varit små ras & att delar av vägen har varit skadad. För ca 4 v sen så var det ett större ras & ena halvan av vägen försvann ner i havet så dom var tvungna att stänga hela vägen, men nu höll dom på att laga där & det gick att köra förbi.

Innan det var dags för kvällsstoppet kom vi fram till en strand där det sedan 1990-talet någon gång bor elefantsälar. De var nästan utrotade pga jakt innan de skyddades och många av dem finns på den här stranden. De är enorma! Hanarna blir ca 5 meter långa, och honorna 2-3 meter. De låg precis vid en gångväg så de var väldigt lätta att se.

Kvällen och natten tillbringades hos en kursare till Erberg, Erica och hennes man Mat samt minitax Pippi, otroligt söt liten hund, som bor 10 minuter in från kusten vid Morro Bay upp i bergen. Dom har ett stort hus på en kulle med utsikt över dom andra kullarna :-) verkligen jättefint!

Väldigt roligt att träffa dem! Middag åts på en liten, men mycket speciell bar, längs vägen, last wagon west (finns nämnd i Lonely planet). Efter en massa prat och skratt somnade vi gott. Jättetack för att vi fick låna ett rum över natten!!

Efter frukost fortsatte vi ner mot Los Angeles. Vi åkte en bit till längs Hgw 1 men den här sräckan bestod mer av odlingar av olika slag och inte lika mycket åkande längs kusten som gårdagens sträcka, så närmare LA tog vi den vanliga motorvägen sista biten. Vi hade bokat boende på samma hotell som tidigare i LA och kom fram tidig kväll. Kändes nästan som hemma!

Innan vi kom fram till hotellet så stannade vi på en mataffär & köpte lite sushi & ja vi älskar sushi :-)

Vi såg också en kändis i mataffären, Coach Beast från Glee (Dot Jones).

Trötta efter senaste veckans åkande somnade vi tidigt, var ju tvungna att ladda inför morgondagen & Universal Studios besök.

Sista dan i SF

Tisdag 21/6

Idag har vi gjort en massa! Vi startade nere i Fisherman’s Wharf & gick runt & bara kollade.

Vi såg  bla på sjölejonen som bor vid pir 39, dom va stora & luktade väldigt illa men va ändå ganska söta :-)

Vi passade självklart på att shoppa lite också... vi hittade billiga jeans & så fanns det julstjärnor i en affär med drakar, det är egentligen inte julstjärnor men dom ser ut som det så då kommer vi att använda dom så :-)

Efter detta så åkte vi mot & över Golden Gate bron, den är stor lång & röd... vi stannade vid en utsiktplats på andra sidan & tog lite kort & sen åkte vi tillbaka över igen:-)

Nästa stopp var Castrodistriktet, SF’s gaykvarter & vägen dit gick över väldigt branta gator, tänk väggen i Sälen. Vi strosade runt en stund & satte oss på ett café & drack kaffe. Inte helt förvånande så hittade vi en affär i Castro som vi traskade in i & kom ut med lite heminredning... Vi köpte bla krokar & tvålpump i mörkt trä, kommer bli jättebra i huset :-)

Nu var det dags att åka tillbaka mot hotellet för att packa, men först så var vi "tvungna" att åka Lombard street, en av världens krokigaste gator :-)

Middagen nu ikväll bestod av kalkonsallad.

Anna rensar kalkon :-)

Nu packning!

Kram Annorna

49-mile scenic drive

Måndag 20/6

Tack för alla gratulationer & för er som undrar vad ringarna står för så har vi förlovat oss, inget annat :-) Det va ringar som vi köpte i Las Vegas :-) vi hade beställt från ett företag hemma innan vi åkte men dom hann inte komma så då skulle dom skickas till Vegas men dit hann dom inte heller så vi köpte nya!

Idag åkte vi bil igen... :-D Det finns ngt här som heter 49-mile scenic drive & är en bilrundtur som går genom stora delar av San Francisco & där man ser de ”man ska se”. Himla bra idé! Det va utmärkt med vägskyltar när man skulle svänga så det va inga problem att följa, förutom när dom hade vägarbete & inte hade märkt ut omvägen...

Vi såg bl a hamnen, fisherman’s wharf , golden gate bron (åkte inte över), stränder, twin peaks (utsiktspunkt) & en massa backar :-D

Närmare än så här kom vi inte Alcatraz för biljetterna va slut, men det funkade att se det på avstånd oxå :-) Observera pelikanerna i förgrunden!

Av nån konstig anledning så hade vi inte tänkt på att det finns stränder i SF... Men det fanns det!

Twin Peaks utsiktsplats, jätttefint m hela SF, bukten & Alcatraz i bakgrunden :-)

Däremot så finns det väldigt dåligt med fast food ställen så det blev lunch kl 4 när vi hade åkt klart som bestod av frukt. Den är ju "lite" färskare här så den smakar ju faktiskt ngt till skillnad från hemma!

På vägen hem till hotellet så köpte vi desto mer middag, sushi! Hihi vet ngr hemma som blir avundsjuka nu... ;-)

God natt alla!

19 Juni 2011

Anna & Anna 19/6 2011

San Francisco

Söndag 19/6

GRATTIS MAMMA & PAPPA ERBERG 41 ÅR & SVENSSON 40 ÅR PÅ ERA RESPEKTIVE BRÖLLOPSDAGAR!!!!! NI ÄR BÄST!!!

Dagen startade sent, vi var väldigt trötta efter allt åkande under senaste dagarna. Efter frukost så åkte vi ner till Fishermans Wharf för att kolla lite, idag var det varmt & skönt igen. Det är verkligen tur att vi har vår underbara kära GPS, som vi nu har döpt till Edina från tv-serien Helt Hysteriskt eftersom hon blir lite tjatig när vi inte svänger där vi ska... Alla gator i denna stan är enkelriktade så det är väldigt svårt att köra, sen är dom livsfarliga spårvagnarna överallt också!

Vi åt lunch (kl 3...) på en thairestaurang & åt jättegod phad tai :-) Erberg fyndade en North Face dunväst (man kan köpa vinterkläder mitt i sommaren!) på 30 % rea så den kostade ca 450 kr, helt ok! Sen testade vi salt water taffy, lite knepigt godis, mjuk kola med ngn saltton i smaken förutom det den va smaksatt med typ jordgubb...

Efter lite mer kollande så åkte vi & handlade mat & hittade en jätterolig djuraffär med en massa bra grejer :-) Frodo & Patsy kommer definitivt få lite nya leksaker! Efter åkte vi tillbaka till hotellet för en lugn hemmakväll, det är ju det vi är bäst på :-D

Kram till alla

Mot bergen

Fredag 17/6 och lördag 18/6

Efter utcheckning, en tur till en speciell affär i miracle mile köpcentret (vi berättar sen vilken), tankning & sen lunch i vegas utkanter bar det va ut i öknen igen med riktning mot Sierra Nevada bergen.

Det va betydligt mindre trafik på den här sidan Las Vegas än när vi kom från Los Angeles, och även betydligt färre samhällen. Det ser verkligen ut som en westernfilm, tänk Zeb Machahan (stavning?)! Och det kom det att göra under två dagar framåt. Vägen som vi hamnade på efter några timmar heter 190 och den kan vi verkligen rekommendera. Den går till östra sidan av Sierra Nevada bergen via Death Valley och den bergskedjan som är efter Death valley (namn?).

Vägen går över stäpper, öken och berg. Höjden varierar från 180 fot under havsnivån till ca 4500 fot över havsnivån. Långa raaaka vägar till små och mycket krokiga med fantastiska vyer. Vi hoppas att det syns till viss del på bilderna i alla fall.

Vid 18 tiden kom vi fram till Sierra Nevada och började åka norrut och jakten på ett motell började. Vi passerade flera små orter som även de såg ut som de var med i en westernfilm, om man bortser från alla motell, bla Lone Pine som var väldigt gulligt med små låga trähus & salooner efter gatan. Vid 19 tiden var vi framme i Bishop och nu tyckte vi att det var nog med åkande för idag och tog in på Motell 6 och efter mat och dusch somnade vi.

På lördag morgon vaknade vi till ännu en dag med strålande sol och en makalös utsikt över snötäckta berg, det ser faktiskt overkligt ut. Man fattar varför folk väljer att bo här om man bortser från att det är vääldigt långt till ngn större stad, för det ligger verkligen mitt i ingenstans faktiskt värre än Örebro... ;-)

Efter frukost och utcheckning tankade vi igen för nu skulle vi över bergen och genom Yosemite nationalpark. Denna gång hette vägen 120 och den kan vi också verkligen rekommendera! Den går rakt upp i bergen, till och genom nationalparken. Den högsta punkten ligger på ca 9900 fot och ”klättringen” dit med bilen är jättefin. Det var faktiskt ganska mycket snö kvar när vi kom upp en bit, och istäckta sjöar. Vägen som vi körde på är stängd mellan november och maj/juni och har precis öppnat igen, det stod en massa lastbilssnöslungor överallt & dom har nog haft att göra...

Efter en massa korttagning och körande insåg vi att vi glömde köpa med oss lunch, inte bra när man åker i en nationalpark & med tanke på att vi är hungriga jämt, det vimlar inte av restauranger direkt... Men vi överlevde på Snickers och kakor, precis den mat vi föredrar...

Vid 15.30 tiden hade vi åkt igenom nationalparken och då började det dyka upp små samhällen igen och med det tack och lov en diner! Efter maten körde vi vidare neråt, för vi var fortfarande ganska högt uppe, ca 8000 fot.

Väl nere från bergen kom vi in i rena rama Lilla huset på prärienlandskapet. Vi väntade oss att Laura Ingals skulle komma hjulandes nerför någon kulle :-) Men det gjorde hon inte vad vi såg... Hon va antagligen på andra sidan bergen med Luke Machahan!

Efter Lilla huset på prärien blev det en massa frukt- och nötodlingar istället, och därmed även många försäljningsstånd. Vi stannade vid ett som nog hade allt men kunde odla i frukt & grönsaksväg. Vi köpte på oss en stor påse körsbär, en mango, en påse aprikoser och en låda jordgubbar för den okristliga summan 65 kr...

Resten av vägen var ganska tråkig, motorväg och taskig betongbeläggning, det låter som man har punktering. Sent om sider kom vi fram till San Fransisco & det va jättekallt, värre än i bergen! Vi hittade vårt motell Civic Center Motor Inn med vår käre GPS Edina, åt sushi och gick och la oss.

Sista dagen i Vegas

Torsdag 16/6

Och så var det poolen igen... Nu börjar i alla fall Svensson bli lite rödskimrande, annars har solen tagit mindre än väntat. Kan ju kanske bero på att vi inte velat eller orkat ligga hela dagarna heller. Vi har kommit på att det är mycket jobbigare med hetta och en luftfuktighet på 18% än hetta och en luftfuktighet på 90% som i Bangkok, det blir verkligen en brännande hetta. Fast idag blåser det så det är ju uppfriskande, även om vinden är varm, tänk hårfön... Det märks förresten att det är torsdag för det börjar komma betydligt mer folk hit än tidigare i veckan, så det känns inte helt tokigt att åka härifrån imorgon. Det har varit mycket folk här ändå så det behöver inte fyllas på med fler!

Efter lunch gav vi oss ut på promenad på strippen och började att gå norrut. Vi passerade bla Paris, Bellagio, Ceasars Palace, Flamingo, The Mirage och Treasure Island innan vi gick in på The Venetian och tittade på gondolerna och de italienska piazzorna. De har gjort det bra måste man medge, ser ganska naturtroget ut!

Sen orkade vi inte gå tillbaka utan tog taxi till hotellet. Senare åt vi middag på en italiensk restaurang innan vi denna gång gick söderut på strippen. Under kvällens promenad gick vi förbi bla, Monte Carlo, New York New York, MGM Grand, Escalibur. Vi gick även till Luxor, där Erberg bodde när hon va i Vegas för 9 år sen, det hade ändrat sig lite men inte jättemkt. På vägen lyckades vi passera en Coca-cola affär i två våningar, vilken dröm! Tog naturligtvis en titt därinne och hittade lite inredning till huset.

Efter taxin tillbaka till hotellet var det dags att packa för morgondagens resa vidare.

Kramar

Celine Dion!

Onsdag 15/6

Dagen började på samma sätt som igår, poolen! Idag var det faktiskt ännu varmare ca 40 i skuggan & ca 50 i solen, tydligen är det ovanligt varmt även för Las Vegas den här tiden på året enl nyheterna. Så mestadels satt och låg vi i vattnet. Idag åt vi lunch vid poolen och vågade oss även på en frozen margarita (alla verkar dricka frusna drinkar här, de går omkring med souvenirglas och sippar under dagarna/kvällarna) innna vi tog oss upp till rummet och bytte om.

Uppfräschade tog vi en promenad till Ceasars Palace och hämtade ut våra biljetter till Celine Dion, som jag fick i födelsedagspresent av min underbara flickvän! (Svensson vid tangenterna idag)

Efter en snabb middag och ännu ett ombyte var det dags för konsert i The Colloseum på Ceasars Palace, de byggde arenan för Celine, häftigt! Vi såg Celine Dion i Stockholm i Globen och tyckte det var väldigt bra men det går inte att jämföra med den här konserten! Att höra henne uppträda i en lokal med bra akustik, riktig orkester och en fast scen som man kan bygga konserten kring var helt fantastiskt. Vi hade gåshud i nästan två timmar! Vilken artist hon är, mäktigt. Och vilken röst!

Tagna och lite vimmelkantiga efter konserten tog vi oss lite mer att äta innan vi gav oss på casinospelandet igen. Idag gick vi därifrån med en vinst på $6.69, huslånet är snart hemma!

På väg tillbaka till hotellet så stannade vi & kollade på fontänshowen på Bellegio, himla coolt & snyggt gjort!

Trötta och mycket nöjda somnade vi med utsikt över Effeltornet...

Första dagen i Vegas!

Tisdag 14/6

Dagen började med frukost i sängen, visst ska man äta i sängen när man är på semester :-) När den va uppäten så började insmörjning med solkräm spf30, bäst att va säkra vi har hört att ökensol kan bli ganska varm...

Sen gick vi ner till poolen & tog varsin solstol & parkerade oss :-) Det va väldigt varmt & eftersom det inte fanns ngr parasoller så blev det väldigt mkt tid sittande/liggande/simmande i vattnet. Det är en jättefin pool med en bar & solstolar runt omkring & en massa palmer, helt ok att tillbringa ngr timmar vid :-)

Efter ngr timmar så kände vi att det räckte med solande för idag så vi gick upp till rummet & duschade, för att sen åka iväg till ett outletköpcenter för att shoppa lite :-) När vi kom dit så hittade vi en sushilunchbuffe :-D med minst 50 olika sushibitar (avundsjuk Mia?) Allt va jättefräscht & otroligt gott! Det kanske inte ser så bra ut på bilden men det va väldigt gott, east-west klass!!

Efter maten gick vi & kollade i affärerna, vi köpte varsitt par flip-flops & lite annat. Det va otroligt varmt & efter ett tag i solen (det va ett utomhusköpcenter) så kom vi på att vi inte hade smörjat in oss med solkräm men vi enades om att solen bara tar när man solar...

På vägen tillbaka till hotellet så var det dags för storhandling! Vi åkte till ett wal-mart (stor affär med allt) & handlade vatten, dricka, frukost mm. Vi sparade ca $30 enbart på vattnet, vi köpte ett storpack med 35 flaskor!

Tillbaka på hotellet så var det dags för middag & vi gick till en mexikansk restaurang & åt.

Efter maten så vågade vi oss in i casinot & roade oss ett tag :-)

Dags för sängen!

Los Angeles - Las Vegas

Måndag 13/6

Nu var det dags att börja vår riktiga roadtrip! Bara en dag körande iofs men det känns som en lagom första sträcka. Vi checkade ut från hotellet i Los Angeles innan vi satte kurs mot Vegas. Vi hade ca 5 timmars resa framför oss. Det funkade bra att ta sig ut ur Los Angeles tack vare vår trogna GPS. Sen var morgonrusningen över vilket väl också hjälpte till.

Strax utanför LA hittade vi till vår stora glädje ett Wal-mart (ja, vi tycker om at titta i stormarknader på resa...) där vi investerade i en kylväska, is och solkräm för att kunna släpa med oss frukost och kall dricka på vägen och inte bränna oss i ökensolen.

Vägen till Vegas är ganska stor och det är motorväg hela vägen så körningen var inga problem. Vägen går över en bergskedja så det var en del imponerande utsikter och backar både upp och ner. Sen märkte man att man var i öknen för det var fruktansvärt varmt ett tag, trots ACn.

Framme i Vegas ledde GPSn (vi får nog döpa den snart...) oss direkt till vårt hotell, Planet Hollywood Towers. Vi fick vårt rum på 20:e våningen med utsikt över bla Paris Hotell & Casino . Eftersom vi bokade tidigt fick vi ett oförskämt bra pris på rummet, en svit på 72 kvm, kök, vardagsrum med stor soffa och en projektorduk på 2x3 meter, sovrum med jacuzzi och stort badrum. Helt ok! Det är inte varje dag man somnar med utsikt över Eiffeltornet genom panoramafönstren…

På kvällen var vi lite slitna så vi gick ut och tittade lite på Strippen (varmt!!) innan vi åt middag. Sen tog dagen ut sin rätt så vi letade oss tillbaka till rummet och la oss och kollade på en film.

Anna & Anna

Uppdatering!

Hej Alla!

Vi ligger lite efter med uppdateringen av bloggen ca 1 v... men vi är ju på semester & det finns så mkt kul att göra :-D Vi jobbar på det & hoppas på bra internetanslutning!

Söndag 12/6

Pride parad dag!

Under helgen har det varit LA-pride men det har inte blivit av att vi har varit där, men idag så har det varit parad & den ville vi se. Vi tog oss ner till Santa Monica Blvd & statte oss att vänta.

På den sidan av gatan där paraden inte gick (4-filig) så stod det grupper av väldigt konservativa kristna med olika ”älskvärda” budskap, ingen brydde sig om dom men det som var roligast va att dom stod i fållor av kravallstaket med beväpnade vakter runt om. Skulle vakterna skydda oss eller dom??

Paraden var väldigt lång, den höll på i ca 3 timmar, den glittrade & alla var glada & dansade. Om man jämfor med Stockholms prideparad så var den mkt större givetvis, gladare & mer fest, större paradvagnar, färre som bara gick för att visa upp sig (ex politiker & olika intresseföreningar) utan att ha ett egentligt engagemang. En annan skillnad var också ”dykes on bikes”, i sthlm så är det ca 10 här var det minst 50 :-) Det va också färre som var ute enbart för att chockera, ex springa omkring i stort sett nakna, det va även mindre sexfixering. Himla skönt att se för det är ju inte det som det handlar om!

Framåt eftermiddagen när paraden var slut gick vi till bilen igen & åkte för att leta efter Hollywood-skylten. Man kan inte åka ända fram till den men med en liten promenad så hamnade vi i alla fall på bra fotoavstånd :-)

Sen var det dags att åka tillbaka till hotellet för att packa inför Vegas!

Kram kram

Lördag 11/6

Här sa de åt oss att parkera igår, allting är relativt...

Idag har vi varit på kändisspaning! Vi köpte en karta över var alla kändisar bor

& sen knappade vi in deras adresser på gps’n & åkte iväg :-) Man ser ju inte så mkt mer än stora grindar eller privata uppfartsvägar men det är ändå kul att veta var dom bor :-) hos vissa så kunde man skymta huset eller trädgården genom höga buskar men inte så mkt mer. Vi såg däremot Katie Holmes (Tom Cruise fru) på deras balkong när vi stannade där för att ta kort!

Vi har sett husen/grindarna hos Johnny Depp, Halle Berry, Michael Jackson det hus där han dog, Elvis sista LA-hus, Ellen & Portia (som har ett helt kvarter med 3 hus), Jennifer Aniston, Tom Cruise, David Beckham, Ann-Margret, Demi Moore & Ashton Kutcher, Keanu Reeves, Gene Simmons, Lisa Kudrow, Elisabeth Taylor med flera.

Vårt samlade intryck av kändisarnas område är att dom har otroliga hus med fantastisk utsikt över staden & havet & många security skyltar utanför, men att det är otroligt dåliga vägar, jättetrasig asfalt, smalt & väldigt kurvigt. Vi var många gånger glada över att vi hade en jeep, annars hade vi fortfarande suttit hos en bilverkstad!

En av de få raka gatorna, väldigt mycket Hollywood!

Nu tänkte vi göra en liten quiz som heter ”gissa porten/huset/uppfarten” dvs vilken kändis bor här? Ni får välja mellan de kändisar som vi har skrivit ovan & facit kommer längre ner :-)

När vi kom hem så köpte vi lite småplock till middag, kycklingnuggets, revben (svensson), sushi (erberg), frukt, avokado & dorritos.

Och här kommer facit:

1 Jennifer Aniston,
2 Ellen DeGeneres & Portia de Rossi,
3 Michael Jackson,
4 Demi Moore & Ashton Kutcher,
5 Elvis,
6 Elisabeth Taylor,
7 Tom Cruise & Katie Holmes

Hoppas alla har det bra!

Kram Ax2

Torsdag  9/6 & Fredag 10/6

Första hela dagen i LA tog vi bilen (Anna behöver övningsköra) till ett outletcenter för lite shopping :-) Vi hittade varsitt par converse för ca 160 kr st & varsin Levisskjorta ca 150 kr st, inte helt fel!

När vi körde tillbaka mot LA så tog vi kustvägen & körde igenom Malibu & spanade efter Jillian Michaels hus (vi tänkte erbjuda henne att träna oss), fast vi hittade det inte :-(

När vi närmade oss Santa Monica så ville vi inte göra som gps’n sa & ta motorvägen utan vi trodde det va smartare att ta en lite mindre väg för att undvika trakikstockningarna, men tyvärr va gps’n smartare än oss... tillbringade därför slutet av eftermiddagen i snigelfart.

fredagen så var det dags att turista lite, precis nedanför hotellet så ligger Hollywood blvd dvs ”walk of fame” med alla stjärnor i gatan. Så vi gick där & tog kort på dom roligaste & såg kodak theatre där oscarsutdelningen är & vi kollade på alla fotavtryck vid Graumans Chinese theatre bla.

Efter det så var det dags för lite bilåkande igen, vi tog en tur upp i hollywood hills för att se om vi kunde hitta Jillians andra hus, men det kunde vi inte… men det va fint ändå & många stora hus :-)

Sen va det dags för att åka till Staples Center för att kolla på dambasket LA Sparks mot Phoenix Mercury, Sparks vann. Vi kunde inte riktigt reglerna men det va väldigt kul ändå & det va massor av folk :-) skillnad mot dammatcher hemma & inga korkade kommentarer om att dom är sämre än killar!

Nu ska vi sova

Kram A & A

New York till Los Angeles

Onsdag 8/6

Tidig morgon! Taxin hämtade oss kl 5.30 för att köra oss till JFK-flygplats & United Airlines planet som gick kl 8.30. Efter ca 6 timmar så landade vi i ett mulet LA.

Vi letade oss fram till bussen som tog oss till biluthyrningsfirman. Vi hade bokat en midsize bil hemifrån så det va redan klart & när vi kom ut i garaget där bilarna stod så visade det sig att man fick välja bil :-D Vi valde en svart Jeep Compass med tonade rutor! Skit snygg!!

Nu till nästa roliga utmaning... Ta oss ut i trafiken på 6-filiga motorvägar & överleva!! Vi knappar in adressen till hotellet på vår GPS & kör iväg med en omväg förbi Burger King eftersom det inte var ngn mat på planet & vi åt frukost på flygplatsen i NY.

Vi säger bara tur att vi har GPS med iq-routes, som visar vilken fil man ska ligga i (tack mamma & pappa Erberg för lånet), det går vägar & är bilar överallt! Men efter ca 45 min & 0 felkörningar så var vi framme vid hotellet, the hotel hollywood.

Efter incheckning & dusch så letade vi oss ner till Santa Monica, vilket var längre än vi trodde, stan är stoor... Där körde vi bara omkring innan vi åkte tillbaka till hotellet igen. På vägen hem så stannade vi & handlade lite & köpte sushi till middag.

Efter maten så somnade vi väldigt gott, trötta efter en lång dag & en ny tidsomställning, LA ligger 9 timmar efter Sverige.

Brooklyn Bridge, Empire State Building & lite shopping

Tisdag 7/6

Dagen startade som vanligt med frukost i sängen, bagel m philadelphiaost & skinka, ett ägg, kaffe & juice som Anna hämtar i en affär ute på gatan :-)

Idag tog vi tunnelbanan över till Brooklyn & gick sen tillbaka på bron, jättebra sätt att se hela Manhattans Skyline! Tyvärr så håller dom på att renovera vissa delar av bron så det va plank i vägen på ngr ställen men det funkade bra ändå :-)

Efter bropromenaden så traskade vi vidare för att kolla på fler hus, vi letade oss fram till Flatiron building & till sist Empire State Building & det va ett högt hus... Så nu har vi sett dom också :-)  Det finns många av dom här! Nu var det dags för lunch & det blev Subway, dom finns här också pappa!! Tur va ;-)

Efter lunch & höga hus så var det dags för lite shopping så vi åkte till Times square. Jag Hade sett ett par solglasögon som jag ville ha så nu är jag ägare till ett par ray-ban :-) sen blev det ngr tröjor & shorts också... Kan ju inte hjälpas när dollarn är så låg!

Nu va det hög tid att åka tillbaka till hotellet för att packa & ja vi klarar fortfarande viktgränsen på flyget :-D

Middag blev hamburgare & pommes & en stoor kaka som efterrätt, på rummet mitt i packningen & sen la vi oss på sängen & kollade på en Maria Wern film, det finns ju sämre saker att titta på än Eva Röse... ;-)

Nu ska vi sova för taxin hämtar oss imorn bitti kl 5.30 & planet till Los Angeles går från JFK kl 8.30!

Hoppas alla har det bra för det har vi!

Kram Anna E

New York bilder

Här kommer bilderna från måndagens utflykt som inte funkade att lägga in tidigare!

Promend på High Line

Bilparkering, kanske ngt för Örebro att ta efter!?

Snygga hus

Central Park

På väg till middag i Little Italy

Kram Anna x2

Fortfarande New York

Orkade inte skriva igår så det får bli en sammanfattning av 2 dagar nu istället :-)  Igår kom jet-lagen ikapp oss, iaf mig...Vi vaknade kl 7 & anna traskade iväg för att köpa frukost medans jag fortfarande fick ligga kvar i sängen, hon kom tillbaka med en bagel, kaffe & juice, gott, ingen keso & hallon så långt ögat når...

Dags för turistande... vi startade med att gå till ground zero, det syns inte så mkt längre utan är nu en stor byggarbetsplats, men ändå svårt att fatta att det har stått en massa byggnader där & ännu svårare att fatta hur dom kunde ”pricka” dom med flygplan, det är ju inte direkt ont om höga hus runt om...

Sen gick vi ner mot Battery Park för att ta en båt ut mot frihetsgudinnan, men vi kom på att det räckte med att se henne från kajen istället :-)

Vi gick vidare utmed kajen istället & letade oss in mot Wall Street & där hittade vi alla asiater med sina kameror & stativ...

Nu var det dags för lunch & vi hittade en liten ”mysig” pizzeria med röd plastig inredning men väldigt goda pizzor :-)

Sen gick vi vidare & letade oss fram till Rockefeller center & det va högt med en massa flaggor runt om… Innan vi kom fram så ”hittade” vi grand central station & new york library & det va fina gamla byggnader...

Resten av eftermiddagen tillbringade vi gåendes för vi skulle ju ”bara” gå till en jättestor fotoaffär, vilket tog ca 1 ½ timme, manhattan är större än vad det ser ut på kartan... Sen kanske det tar lite längre tid eftersom vi lyckas gå in i nästan varenda mataffär & apotek som vi går förbi... Tur att vi har nyinköpta joggingskor... Sen släpade vi oss tillbaka till hotellet med tunnelbanan & köpte med oss mat, köttbullar, sallad m kyckling, bröd & frukt & lite ost & kanske en öl :-)

Idag vaknade vi ”pigga” & inte alls ont i fötterna... Dags för mer turistande, vi tog tunnelbanan till Chelsea Market som är en marknad med en massa små delikatessaffärer. Den va inte lika rolig som den vi hittade i London men bättre än ICA... Vi köpte med oss lunch, sushi, & gick till High Line. Det är en park som dom har byggt uppe på ett gammalt järnvägsspår ovanför gatorna, där satte vi oss i skuggan & åt vår sushi, vilken va jättegod! Parken va jättefin, dom har sparat de gamla tågspåren & planterat en massa träd & blommor & byggt platser där man kan sola eller sitta & äta, himla smart istället för att riva det :-)

Nu var det dags för Central Park & vi gick & gick & det va väldigt varmt! Tur att det finns gatorade (sportdryck)...  Det va himla mysigt, fint & stoort. Ganska häftigt med en så stor park mitt bland alla skyskrapor!

Nu är vi på hotellet & har duschat & ska snart ge oss ut i New York by night & leta oss fram till Little Italy & äta :-)

Fler bilder kommer senare när vi har bättre uppkoppling!

Kram Anna E

New York

Igår lyfte planet från Arlanda & efter ca 8 timmar var vi framme, dom släppte in oss i landet utan problem :-)

Det va en ganska seg flygning tror vi sov ca 5 min var, föredrar nattflygningar då är det lättare att sova. Vi hade förbokat en shuttlebus till hotellet så det va väldigt smidigt.

Vårt hotell ligger i Tribeca & är helt ok, ganska litet rum & vi har utsikt mot en betongvägg… men det är rent & fräscht så det funkar bra. Efter en dusch så var vi redo att ta en sväng i området runt hotellet för att leta upp ngn mat, det blev mcdonalds… Vi har hört att man ska äta det i staterna… Efter maten så strövade vi mest runt & kollade, vi bor ca 200m från ground  zero så vi tittade lite där, men tänkte inte på att ta ngr bilder så vi får ta lite bilder en annan dag.

Sen hittade vi ett whole foods (otroligt bra mataffär som dom ofta handlar på i matprogram) såom vi köpte med oss lite olika småplock från som blev kvällsmat på rummet :-)

Vi lyckades hålla oss vakna till kl 8… sen slocknade vi båda 2. Kl halv 1 vaknar vi av att det bankar på dörren & en man utanför säger att han måste komma in & kolla på vårt badrum… Vi öppnade inte! Har sett alldeles för många filmer för att öppna dörren mitt i natten! I morse frågade vi i receptionen om det va ngn från hotellet som hade bankat & det hade tydligen varit en vattenläcka i rummet ovanför & dom ville kolla om det läckte in hos oss… men det gjorde det inte så det gjorde ju inget att vi inte öppnade :-)

Trots att vi la oss så tidigt så lyckades vi sova i ca 13 timmar & vaknade kl 9.30... Vi kanske behöver semester... Sen hämtade Anna S frukost på Subway medans jag låg kvar i sängen :-)  Efter frukost så letade vi oss ner i tunnelbanan & åkte till Times Square & där har vi strosat runt & kollat i affärer & bara haft det bra :-) Vi har hittat lite kläder, joggingskor & svensson har köpt ett par solglasögon, jag hittade också ett par men måste fundera lite innan jag köper.

Middag blev det på ett diner utanför Madison Squre Garden, svensson åt kalkonburgare m sötpotatispommes s& jag åt phillycheesesteak sandwich & så tog vi ngr öl till :-)

Nu är vi tillbaka på rummet & ska kolla en film & dricka cola (ev en öl) & lite Dorritos :-)

Anna & Anna

(Erberg vid datorn)

Arlanda stad

Idag kom mamma och pappa upp för att skjutsa oss till Arlanda. De blev som vanligt tålmodigt väntandes i soffan med en kopp kaffe medans vi rusade runt och fixade det sista (det har hänt förr…).  Upp till Arlandastad tog vi oss i alla fall och har installerat oss på Arlanda hotellby. Det ser ut som en lägenhetsanläggning i Sälen men utan snö men bra rum. Och det är det första hotellet vi bott på som har fri minibar med varsin starköl i! Bra början på semestern!

Nu har vi fått varsin pizza levererad och ska ta och äta upp dem innan vi organiserar packningen inför imorgon.  Kl 10.25 imorgon bär det iväg mot New York!

Vid datorn: Svensson

Telefon

Vi kommer att vara nåbara på telefon under tiden som vi är borta. Vi har skaffat ett kontantkort genom Holidayphone, så att samtal (ej sms/mms) till våra vanliga mobilnummer kopplas vidare till ett usa-nummer.

Vi har oxå ett visst antal timmar som vi kan ringa hem utan att behöva betala mer, Himla smart :-) telefonräkningarna brukar inte bli så roliga överaskningar annars när man kommer hem...