Highway 1 & besök hos en kursare

Onsdag 22/6 och torsdag 23/6

Nu var det dags att lämna San Francisco och fortsätta söderut längs Highway 1, en väg som går precis vid kusten långa sträckor. Nån timme söder om SF kommer man fram till kusten och det är riktigt vackert med klippor, stup och små stränder. Man kör verkligen uppe på klippsidorna & vägen slingrar sig fram längs med bergen & på broar mellan. Tyvärr var det molnigt större delen av dagen men det var fint ändå.

På vissa sträckor kunde man se att det har varit små ras & att delar av vägen har varit skadad. För ca 4 v sen så var det ett större ras & ena halvan av vägen försvann ner i havet så dom var tvungna att stänga hela vägen, men nu höll dom på att laga där & det gick att köra förbi.

Innan det var dags för kvällsstoppet kom vi fram till en strand där det sedan 1990-talet någon gång bor elefantsälar. De var nästan utrotade pga jakt innan de skyddades och många av dem finns på den här stranden. De är enorma! Hanarna blir ca 5 meter långa, och honorna 2-3 meter. De låg precis vid en gångväg så de var väldigt lätta att se.

Kvällen och natten tillbringades hos en kursare till Erberg, Erica och hennes man Mat samt minitax Pippi, otroligt söt liten hund, som bor 10 minuter in från kusten vid Morro Bay upp i bergen. Dom har ett stort hus på en kulle med utsikt över dom andra kullarna :-) verkligen jättefint!

Väldigt roligt att träffa dem! Middag åts på en liten, men mycket speciell bar, längs vägen, last wagon west (finns nämnd i Lonely planet). Efter en massa prat och skratt somnade vi gott. Jättetack för att vi fick låna ett rum över natten!!

Efter frukost fortsatte vi ner mot Los Angeles. Vi åkte en bit till längs Hgw 1 men den här sräckan bestod mer av odlingar av olika slag och inte lika mycket åkande längs kusten som gårdagens sträcka, så närmare LA tog vi den vanliga motorvägen sista biten. Vi hade bokat boende på samma hotell som tidigare i LA och kom fram tidig kväll. Kändes nästan som hemma!

Innan vi kom fram till hotellet så stannade vi på en mataffär & köpte lite sushi & ja vi älskar sushi :-)

Vi såg också en kändis i mataffären, Coach Beast från Glee (Dot Jones).

Trötta efter senaste veckans åkande somnade vi tidigt, var ju tvungna att ladda inför morgondagen & Universal Studios besök.