Lata dagar i solen!!

Torsdag 30/6 – Söndag 3/7

Nu har det varit ngr väldigt lugna dagar :-)

Vi har varit på stranden, Pacific Beach, & bara legat i solen :-) Vi har köpt 2 små strandstolar & ett parasoll på Walmart så att vi inte behöver ligga i sanden hela tiden... Ja vi är bekväma!

Till lunch har det oftast blivit fishtaco som tydligen är lite speciellt för södra californien. Det är ett mjukt tacoskal med en bit friterad fisk, salsa gjord på färsk tomat, lök, chili & koriander, riven röd- & vitkål, tartarsås, jättegott!!

Det är en skön blandning av folk på stranden, gamla, unga, familjer m tält & grillar, surfare & turister & framförallt packat med folk :-) men ändå känns det inte trångt.

Så det är så vi har tillbringat våra dagar :-) lugnt & skönt!

På kvällarna har vi inte gjort så speciellt mkt heller, vi har åkt till outlet centret i Carlsbad en kväll & shoppat lite skor, kläder, klockor & diverse... Viktgränserna på flyget är definitivt körda! På vägen till Carlsbad så åkte vi utefter kusten via La Jolla mot Carlsbad.

En annan kväll så åkte vi till Cabrillo national monument (tror vi att det heter) en landtunga där den första européen landsteg i västra nordamerika. Det är en utsiktplats & en fyr med utsikt över SD & flygbasen på Coronado. Det ligger även ngr militära baser precis jämte utsiktsplatsen & en väldigt stor militär kyrkogård.

Middagarna de olika dagarna har bestått av pizza, sushi & kalkonköttfärslimpa m potatismos & sås. Väldigt gott! Vi äter definitivt inte upp bägge pizzorna som vi köper utan det blir lunch &mellanmål till dan efter!

Pooldagar & Coronado

Tisdag 28/6 & Onsdag 29/6

Vi har ju faktiskt valt ett motell med pool, eller det finns snarare två stycken där den ena är riktigt bra så vi la oss helt enkelt där de här dagarna. Skönt att inte behöva åka bil till stranden också, vi var ganska trötta och sega och ville inte ställa en klocka för att komma iväg till stranden. Trafiken i SD är betydligt framkomligare än LA trafiken men det tar ändå en stund och kommer man för sent blir det svårt att hitta parkering vid stranden.  Dagarna ägnades åt solande, bokläsande i solstolen och dopp i poolen, inte fel :-)

På tisdagskvällen åkte vi till en halvö i San Diego bukten som heter Coronado. En stor del av halvön är en marin- och flygbas och det märktes att det bodde många soldater där ute. Det var amerikanska flaggor på väldigt många av husen (fler än vanligt) och utanför en del stod det skyltar på vad de jobbade med, tex ”Home of a naval aviator” (Erberg tyckte att det borde heta ”naviator” istället för att spara plats...).

På Coronado ligger också Hotel del Coronado, mycket berömt och har varit med i flera filmer. Googlar ni på det så känner ni säkert igen det.

Vy över SD centrum från Coronado

Glömde skriva om bron över! Den är väldigt vacker på håll men så äcklig att köra över! Den är doserad och har ovanligt låga räcken, det kändes som om kanten bara bestod av betonggrisar... Och vi la oss naturligtvis i ytterfil för att se bra... Första gången vi nästan fick svindel när vi kört över en bro! Det kändes som om vi kunde välta över kanten när som helst. På varannan lyktstolpe ute på bron stod det nummer till en hjälptelefon för självmordsbenägna personer... Så det är verkligen ingen höjdarbro!

På onsdagkvällen tog vi det bara lugnt, väldigt skönt! Åt mongolisk bbq som vi hittade i en food court, starkt och gott :-)

Nästan Mexico

Måndag 27/6

Idag har vi varit på stranden för första gången! Vi åkte till Pacific Beach, en av alla stränder i SD, bred strand, finkornig sand, blått hav, stora vågor & baywatch :-)

På vägen från stranden så åkte vi förbi hotellet, Diamond Head Inn, som jag (Erberg) bodde på när jag var här förra gången 9 år sen.

På kvällen åkte vi till ett köpcentrum som ligger precis vid mexicanska gränsen.

Köpcentret i sig var inte så jättebra men det va en kul utflykt. Som kvällsmat blev det 2 st stora pizzor från Papa Johns & nej vi åt inte upp bägge utan det blir lunch imorn :-) Vi har som tradition att köpa 2 st stora pizzor när vi är på semester :-) Lite knepig tradition men så kan det vara ibland :-)

Gonatt

Lugn dag i San Diego

Söndag 26/6

Idag tog vi ”sovmorgon” = vi satte ingen klocka & vaknade lite senare än vanligt ca kl 10. Vi åt frukost & tog det lugnt när vi gjorde oss iordning. Idag var planen att bara kolla runt lite & inte göra så mkt.

Så vi hoppade in i bilen & åkte iväg för att kolla där min bror (Erbergs) bror bodde när han var i SD & pluggade för att se om det hade ändrats ngt på 9 år men vad jag kunde se så hade det inte det :-)

Nu var det dags för lunch, det va ju minst 2 timmar sen frukost... Vi åt på pick a stix, en kina fast food kedja med helt ok mat.

Sen åkte vi till lite olika affärer bla bed bath and beyond, en affär med typ allt som behövs i ett hem utom elektronik. Livsfarligt men jättekul!! Givetvis så kom vi ut med ngr påsar... Som vi kan lägga ihop med det vi handlade igår!

Nu en lugn kväll på hotellet med sushi :-)

Uppdatering

Vi vet att vi ligger lite efter i uppdateringen av bloggen! Men vi har ju semester & har fullt upp med att sola

shoppa

& titta oss omkring :-)

Vi jobbar så fort vi kan!

Kramar

Los Angeles – San Diego

Lördag 25/6

Mot San Diego!

Återigen så skulle vi ta en roligare väg än vad vår kära GPS Edina tyckte... Vilket innebar att det tog liite längre tid ca 2 timmar! Undra när vi ska lära oss!! Men vi fick en bra vy inflygningen mot LAX:-)

& vi ”hittade” en biltvätt på vägen som vi körde igenom, det va en sån som bilen åker igenom på ett spår & som det alltid är ngn som blir mördad i på film... Som tur va så kom vi ut på andra sidan levande & med en ren & torr bil. När man körde ut så kom det 3 nissar & torkade av bilen med trasor & allt detta kostade hela $6!

När vi äntligen kom ut ur LA 2 timmar senare… Så tog vi motorvägen!

På vägen ner så stannade vi i Carlsbad där det fanns ytterligare ett outlet-center fast vi handlade inte så mkt, bara ett par converse & en t-shirt. Nu börjar det bli lite kinkigt med vikten hem tror vi!

Resten av vägen så lydde vi snällt Edina & hittade snabbt hotellet :-) Fast Erberg tyckte vi skulle åka en annan väg när vi närmade oss SD & jag hävdar fortfarande att det hade gått lika snabbt!!

När vi hade packat upp i rummet så orkade vi inte åka iväg för att köpa ngn mat så vi beställde pasta som levererades till hotellet :-)

God Natt

Universal studios

Fredag 24/6 Midsommarafton!

Fortfarande väldigt sega efter vår ”roadtrip” tog vi oss iväg till Universal studios. Vi hämtade ut våra ”front of the line” pass, vilka berättigade oss att gå före i alla köer, suveränt & värt de extra pengarna och begav oss sedan direkt till Studio-turen.

Här åkte man runt i vagnar och tittade på Universals inspelningsområde med en massa stora studios och utomhusmiljöer i form av New York-gator, en westernstad, en fiskeby, Deperat housewivesgatan mm, mm. Det var även diverse saker som hände, tex ett 3D-äventyr med slagsmål mellan King-kong och dinosaurier som vi var mitt inne i, en jordbävning med översvämning i en tunnelbana, en hajattack från hajenfilmerna mm. Kul att titta runt men en stor besvikelse att vi inte såg Ellen Degeneres någonstans, inte ens hennes parkeringsplats! :-) Hon spelar in sin show på Universal & vi har sett att ibland blir vissa turer kidnappade & får åka in till hennes show, men sån tur hade vi inte :-(

Efter studioturen gick vi och titta lite på området :-)

Svensson skulle vinna en nalle åt mig genom att kasta pilar men det funka inte så bra...

Sen kollade vi en Terminatorshow, filmen Terminator 2, i 3D med tillhörande robotar, krutrök och explosioner.

Innan lunch hann vi även med en berg-och dalbana i Simpson land, man satt i en vagn som rörde sig i ett rum och det var en 360 graders skärm runt omkring med vattensprut och hela alltet. Allstå inte en ”riktig” berg och dalbana men väldigt realistisk! Svensson lyckades tom bli lite åksjuk på kuppen...

När vi hade ätit lunch

rusade vi iväg till Waterworldshowen, en stuntshow som utspelar sig i Waterworld (filmen) och äger rum i en stor bassäng. Det var flera båtar av olika storlekar, jet skis och tom ett flygplan med i showen. Väldigt bra och VÄLDIGT blött för de som satt på de nedre bänkraderna. Stuntmännen gjorde sitt bästa för att skvätta ner dem så mycket som möjligt! J De var varnade innan för att de nedre raderna var en ”soakzone”. Vi satt INTE där!

Nu hade vi nästan klarat av de attraktioner som vi ville prova, förutom Jurassic park turen. Den är som en stor flume-ride och vi förberedde oss genom att köpa regncaper innan, de som åkte såg rejält blöta ut. Vi var de enda som hade caper på oss, i hela kön, men efter åkturen var vi mycket tacksamma för det, vi fick oss en rejäl dusch!

Vi tänkte nämligen INTE gå in i House of Horrors, Erberg hade provat det tidigare och tänkte inte göra om det och Svensson fick rysningar bara hon såg ”Den onda dockan” på en målning utanför...

Det här var lagom för dagen så vi avslutade med en liten tur i köpcentret utanför där vi köpte frozen yoghurt med frukt. Man fick välja och ta själv bland 10-15 olika smaker och sedan välja topping själv, sen betalade man per vikt, suveränt! Varför har vi inte det hemma?

Det blev sedan en lugn kväll på hotellet inför morgondagens resa till San Diego.